zondag 13 oktober 2013

Oh jeez waarom doe ik dit.. Mijn essay

Op verzoek... Het schuine is mijn 'commentaar', niet om het af te kraken maar gewoon omdat ik kritisch ben. En als ik het niet afzwak gaan mensen het helemaal groot maken enzo.

Wat is luxe? De rest had als titel iets interessants gedaan, wist ik veel dat dat moest. 

Wat is luxe? Ik denk dat veel mensen, vooral kinderen, zullen antwoorden dat luxe een groot huis is en veel geld op je bank. Vaak op lange all inclusive vakanties gaan en alleen maar bankhangen met butlers die je limonade brengen. Serieus? Limonade? De rest zal waarschijnlijk antwoorden dat ze liever veel vrienden en familie om zich heen hebben dan veel geld. Want wat heb je aan geld als je niemand hebt met wie je kan zwemmen in je veel te grote zwembad?
Het zijn allebei goede antwoorden, maar wat is echt luxe en word je er gelukkig van?

Ik twijfel. Het lijkt me te gek om in een groot huis te wonen met een zwembad en een bioscoop, maar het lijkt me weer helemaal niets om alleen maar lui te hangen en niets te doen. Neem je een baan of een sportschoolabonnement.
Ik hou veel van mijn familie en ik heb ze ook nodig, maar een beetje geld vind ik niet erg. Het gaat dus om  het vinden van de gulden middenweg maar dat is nog knap lastig. Naar mijn idee is luxe ook maar relatief, ik mocht vanmiddag bijvoorbeeld eerder van school naar huis waardoor ik ook eens tijdens de lunch thuis was. Dat was voor mij luxe want ik ben normaal nooit zo vroeg thuis, maar voor een jongere leerling zou het normaal zijn. Voor hem is het misschien luxe  om de hele dag niet naar school te hoeven. 
Voor iemand die met griep op bed ligt, is het luxe om verpleegd te worden en snel weer beter te zijn. Terwijl het mij soms niet erg lijkt om ziek te zijn en dan school te missen. Dat is niet waar, ik wil eigenlijk meer tijd om aan mn schoolwerk te werken want dat is heel veel. Ook verschilt het per land. In Derde Wereldlanden Pap vroeg of mensen die uitdrukking nog steeds gebruikten, ja toch? zouden de kinderen maar al te graag naar school toe gaan maar zij mogen of kunnen niet. Terwijl er in Nederland kinderen spijbelen om een paar uur uit de sleur van zeurende docenten en stapels huiswerk te ontsnappen (of om naar de stad te gaan). ORGINEEL, klassiek voorbeeld: "denk maar aan de kindjes in Afrika".
Dat wil niet zeggen dat Nederlandse kinderen verwende krengen zijn die het niet verdienen om naar school te gaan want na de zomervakantie kijk ik ook wel weer uit naar dat eindeloze gebabbel van de docenten en de meeste leerlingen met mij denk ik. Als vijftienjarige Je leeftijd in de strijd gooien, werkt altijd. zonder bijbaantje Lui kind. weet ik natuurlijk niet of dat ook zo is bij mensen met een echte vaste baan, maar ik denk niet dat iedereen ’s ochtends staat te springen om weer een hele dag ertegenaan te gaan. Al bedenken we op dat moment natuurlijk niet dat er over de hele wereld miljoenen mensen zijn die dolgraag wel om zeven uur op zouden willen staan om de rest van de dag te werken achter hun computer. Ach gut, het kleine meisje kijkt op naar de Grote Mensen.
In het woordenboek staat luxe beschreven als ‘weelde, overdaad’, maar overdaad is toch niet goed? Het gezegde luidt niet voor niets ´overdaad schaadt´ want wat moet een mens met overdaad. Dat betekent ´te veel´ en wat moet je met te veel? Weggeven is een optie, daar is van bewezen dat je er zelf gelukkiger van wordt dan degene aan wie jij je ‘te veel’ geeft. Maar aan de andere kant kunnen mensen je wel opvallend aardig gaan vinden als je ze te veel ‘te veel’ geeft. Word je daar dan wel gelukkig van? Vetgedrukt want dit was wat in de krant stond.
Stel je voor, je hebt genoeg geld om de rest van je leven te doen wat je wilt, je kunt letterlijk vrienden kopen en je hebt zoveel macht dat je kunt doen wat je maar wil. Dat is voor veel mensen de ideale droomwereld maar of ze er ook gelukkig van worden? Luxe heeft toch ook met geluk te maken. Mensen zijn zo dat ze altijd meer willen, heeft je buurman een nieuwe auto waar de rest van de buurt bij staat te kwijlen dan moet en zal jij een grotere auto krijgen. Vervolgens lig je natuurlijk wakker van je nieuwe hypotheekschuld en dat is ook niet echt luxe. Wat een argument...
Dan zijn er de mensen die vinden dat geld niet belangrijk is en die liever een avondje met hun gezin Monopoly spelen dan dat ze wegzakken in hun luie stoel om op een megascherm een film te kijken die nog niet eens uit is. Maar daar zet ik ook mijn vraagtekens bij.
Natuurlijk bedoelt niemand met ‘geld is niet belangrijk’ dat ze blut willen zijn. Maar het lijkt me toch fijner om te weten dat je je eigen biertjes kunt betalen en niet afhankelijk bent van de rondjes die je vrienden geven. En qua oppervlakte van  je huis is het  toch prettiger om in een rijtjeshuis te wonen dan in een flatje waar studenten nog voor zouden bedanken. Die vond ik wel leuk :-).
Persoonlijk denk ik dat ieder individu voor zich een evenwicht moet zoeken tussen het materiële en het immateriële Doe maar duur met je woorden. en dat hij dan voor zichzelf moet bepalen wat voor hem luxe is. Al zal dat wel moeilijk zijn aangezien mensen van nature geneigd zijn om nutteloze dingen te kopen die dan misschien wel luxe zijn maar waar ze niet gelukkiger van worden. En dat is  het belangrijkste aspect van de vraag ‘wat is luxe’, of je er gelukkig van wordt. Want wat heb je aan een geweldig huis met kamers vol goud en dozijnen vrienden en familie die oprecht om je geven, als je eigenlijk afgezonderd in een hutje op de hei echt gelukkig bent. Als dat alles is wat je nodig hebt en je daar tevreden mee bent dan is dat het meest luxe leven wat een mens kan hebben.

Oke, vertel. Wat is het eindoordeel? :-)

2 opmerkingen:

  1. Leuk! Dynamisch stuk die je aan het denken zet een die waarheid is. Luxe is persoonlijk en het gaat om de balans, dat heb je goed verwoord! Ik vind het een luxe om je verhalen te lezen want ik d oe dat op mijn materiële laptop maar maakt me wel gelukkig om jouw talent in actie te zien! :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Esther, Leuk om te lezen hoe jij al nadenkt over het leven (in dit geval luxe leven). en ook hoe je het op papier verwoordt. Complimenten!

    BeantwoordenVerwijderen